Title Gospodarska diplomacija u funkciji upravljanja razvojem
Title (english) Economic diplomacy in function of growth governence
Author Ana Ulovec
Mentor Danijel Mlinarić (mentor)
Committee member Andrija Sabol (član povjerenstva)
Committee member Davor Vlajčić (član povjerenstva)
Committee member Danijel Mlinarić (predsjednik povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Economics and Business Zagreb
Defense date and country 2023-06-21, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics
Abstract Oblik gospodarske diplomacije prisutan je od samih začetaka organizacije društva u zajednice. U prošlosti to su bila carstva, kraljevstva i gradovi-države, koje su međusobno pregovarale i stvarale saveze, često ugovorima i brakovima. Globalizacija, liberalizacija trgovine i jačanje trgovine su procesi koji su omogućili razvoj moderne gospodarske diplomacije kakva se provodi u zadnjih 50-tak godina. S obzirom da gospodarstva sudjeluju u međunarodnoj razmjeni, te su u konstantnoj interakciji javlja se potreba za proaktivnom gospodarskom i političkom suradnjom koja je nužna za napredak i razvoj gospodarstva. Iako u literaturi postoji nekoliko različitih definicija gospodarske diplomacije, one sadrže ključan koncept: promicanje gospodarskih interesa kako bi se postigao što povoljniji položaj na domaćem i stranom tržištu. S obzirom na sve veću ovisnost i interakciju različitih gospodarstava, rast uvoza i izvoza, te brze promjene u okruženju, za razvoj i stvaranje konkurentskih prednosti gospodarstva vrlo je važno sudjelovanje i koordiniranje aktivnost provođenja gospodarske diplomacije. To je od posebne važnosti za male, ekonomski „slabe“ države, kao što je Hrvatska. Ukoliko provođenje tih aktivnosti izostane, stvara se rizik od sve većeg zaostajanja u razvoju i slabljenja položaja na međunarodnom tržištu. Organizacijski model gospodarske diplomacije koju država provodi ovisi o njenim potrebama i mogućnostima. U literaturi modeli se klasificiraju kao: unificirani model, djelomično unificirani, model treće generacije, model natjecanja i model prepuštanja. Odabir i identifikacija najpovoljnijeg modela te eliminiranje neefektivnih aktera i procesa može ubrzati rast i napredak nacionalnog gospodarstva. Također, može biti i ključan za postizanje povoljnog položaja na međunarodnim tržištima. Hrvatska gospodarska diplomacija imala je ključnu ulogu u poslijeratnom razdoblju, tranziciji hrvatskog gospodarstva i priključivanju brojnim međunarodnim organizacijama koje su potaknule oporavak i razvoj hrvatskog gospodarstva.
Abstract (english) Some type or form of the economic diplomacy has been present since the very beginning of organizing society in communities. In the past, these were empires, kingdoms and city-states, which negotiated with each other and created alliances, often through contracts and marriages. Globalization, liberalization of trade and strengthening of trade are the processes that enabled the development of modern economic diplomacy, like it has been carried out for the last 50 years. With different economies interacting on international markets and are in constant interaction there is a need for proactive economic and political cooperation, which is necessary for the progress and development of the economy. Although there are several different definitions of economic diplomacy in the literature, they all contain a key concept: the promotion of economic interests in order to achieve the most favorable position on the domestic and foreign markets. Considering the increasing dependence and interaction of different economies, the growth of imports and exports, and rapid changes in the environment, for the growth and development of the economy and creation of competitive advantages, it is very important to participate and coordinate the activity of economic diplomacy. This is of particular importance for small, economically "weak" countries, such as Croatia. If these activities are not carried out, there is a risk of an increasing gap in development and a weakening of the position on world markets. The organizational model of economic diplomacy implemented by the state depends on its needs and capabilities. In literature, the models are classified as: unified model, partially unified, third generation model, competition model and surrender model. Selecting and identifying the most favorable model and eliminating inefficient actors and processes can accelerate the growth and progress of the national economy. And it can be crucial for achieving a favorable position on international markets. Croatian economic diplomacy played a key role in the post-war period, in transition of the Croatian economy and joining of numerous international organizations that sped up the process of recovery and development of the Croatian economy.
Keywords
gospodarska diplomacija
gospodarski razvoj
globalizacija
međunarodne organizacije
vanjska politika
Keywords (english)
economic diplomacy
economic diplomacy
globalization
international organizations
foregin policy
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:148:188601
Study programme Title: Business Economics Study programme type: university Study level: integrated undergraduate and graduate Academic / professional title: magistar/magistra ekonomije (magistar/magistra ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2023-06-27 07:24:06