Abstract | Tema ovog rada je istražiti utjecaj šest odabranih čimbenika (pozitivan odnos roditelj- dijete, stjecanje znanja, dugoročna orijentiranost, suradnja, uloga nasljednika i orijentiranost na rizik) na vodstvo iduće generacije, a svrha rada je bolje razumijevanje razvoja „nasljednika-sljedbenika“ u budućeg vođu i njegov pristup vodstvu u malom obiteljskom poduzeću, konkretnije u obiteljskim vinarijama. S tom je svrhom provedeno istraživanje obiteljskih vinarija u Međimurskoj županiji.
Obiteljska poduzeća su ona koja su u vlasništvu i/ili upravljanju jedne ili više članova iste obitelji, koji imaju značajan utjecaj na strateške odluke i ciljeve poduzeća (Braut Filipović, 2017). Jedna od specifičnosti vođenja malih obiteljskih poduzeća je njihov životni ciklus, koji se sastoji od tri faze: pokretanja, razvoja i nasljeđivanja (Bulog i Kružić, 2012). U prvoj fazi, obiteljsko poduzeće se osniva kao rezultat poduzetničke inicijative jednog ili više članova obitelji, koji ulažu svoje resurse, znanje i vještine u stvaranje novog poslovnog pothvata. U ovoj fazi, obiteljsko poduzeće je usko povezano s osobnošću i vizijom osnivača, koji ima dominantnu ulogu u upravljanju i odlučivanju.
U drugoj fazi, obiteljsko poduzeće se razvija i raste, te se suočava s potrebom za profesionalizacijom i institucionalizacijom svojih poslovnih procesa. U ovoj fazi, obiteljsko poduzeće mora uspostaviti jasnu organizacijsku strukturu, definirati uloge i odgovornosti članova obitelji i zaposlenika, te uskladiti svoje ciljeve s tržišnim zahtjevima. U trećoj fazi, obiteljsko poduzeće se prenosi na sljedeću generaciju članova obitelji, što je jedan od najkritičnijih trenutaka u životu obiteljskog poduzeća. U ovoj fazi, obiteljsko poduzeće mora osigurati kontinuitet i održivost svog poslovanja, te riješiti pitanja nasljeđivanja vlasništva i upravljanja.
Provedenim je istraživanjem utvrđeno kako postoje čimbenici koji utječu na proces razvijanja vještina vođenja nasljednika. Riječ je pozitivnome odnosu između roditelja i djeteta, suradnji, stjecanju znanja, ulozi nasljednika, pristup evaluaciji rizika te dugoročnoj orijentiranosti. Navedeni čimbenici se opetovano pojavljuju prilikom preuzimanja uloge vođe nasljednika od strane osnivača. |
Abstract (english) | The topic of this paper is to explore the impact of six selected factors (positive parent-child relationship, knowledge acquisition, long-term orientation, cooperation, successor role and risk orientation) on the next generation leadership, and the purpose of the paper is to better understand the development of “successor-follower” into a future leader and his approach to leadership in a small family business, specifically in family wineries. For this purpose, a research was conducted on family wineries in Međimurje County.
Family businesses are those that are owned and/or managed by one or more members of the same family, who have a significant influence on the strategic decisions and goals of the company (Braut Filipović, 2017). One of the specificities of managing small family businesses is their life cycle, which consists of three phases: start-up, development and succession (Bulog and Kružić, 2012). In the first phase, the family business is established as a result of the entrepreneurial initiative of one or more family members, who invest their resources, knowledge and skills in creating a new business venture.
In this phase, the family business is closely linked to the personality and vision of the founder, who has a dominant role in management and decision-making. In the second phase, the family business develops and grows, and faces the need for professionalization and institutionalization of its business processes. In this phase, the family business must establish a clear organizational structure, define roles and responsibilities of family members and employees, and align its goals with market demands. In the third phase, the family business is transferred to the next generation of family members, which is one of the most critical moments in the life of a family business. In this phase, the family business must ensure continuity and sustainability of its business, and solve issues of inheritance of ownership and management.
The conducted research determined that there are factors that influence the process of developing successor leadership skills. It is about a positive relationship between parent and child, cooperation, acquiring knowledge, the role of heir, approach to risk evaluation and long-term orientation. The aforementioned factors appear repeatedly when the founder assumes the role of successor leader. |