Abstract | Diplomski rad istražuje utjecaj percipirane osobnosti domaćina na namjeru rezervacije smještaja putem Airbnb-a. S obzirom na rastuću potrebu za unajmljivanjem privremenog smještaja, online platforme poput Airbnb-a postale su popularne. Na zadovoljstvo korisnika značajno utječe percepcija domaćina, koja uključuje osobine poput ljubaznosti, komunikativnosti, gostoljubivosti, odgovornosti i dobronamjernosti. Ove osobine stvaraju pozitivan dojam te povećavaju zadovoljstvo gostiju i potiču lojalnost.
U diplomskom radu su opisane osobine ličnosti prema petfaktorskoj teoriji ličnosti, od čega se ističu ekstraverzija, neuroticizam, savjesnost, ugodnost i otvorenost prema iskustvu (Šverko i sur., 2009). Za potrebe ovog rada provelo se jednokratno empirijsko istraživanje metodom kvazi-eksperimenta putem anketnog upitnika distribuiranog elektroničkim putem. U prvoj fazi istraživanja provelo se predtestiranje stimulansa kako bi se sa sigurnošću utvrdilo odgovara li opis i fotografija domaćina na Airbnb-u određenim osobinama ličnosti. Nakon toga, u glavnoj fazi istraživanja, koristili su se testirani stimulansi te su ispitanici temeljem prikazanog opisa i fotografije na Airbnb-u odgovorili na pitanja vezana uz percipirana obilježja ličnosti domaćina, reputaciju domaćina te percipirano povjerenje prema domaćinu i namjeru rezervacije smještaja.
Rezultati upućuju da izražene osobine ličnosti na profilu domaćina na platformi Airbnb imaju pozitivnu vezu sa namjerom rezervacije smještaja. Osobine poput ekstrovertiranosti, savjesnosti, ugodnosti, otvorenosti prema iskustvu, pa čak i neuroticizam mogu doprinijeti namjeri rezervacije smještaja. |
Abstract (english) | The thesis examines the impact of the host's perceived personality on the intention to book accommodation through Airbnb. With the growing demand for temporary lodging, online platforms such as Airbnb have become popular. User satisfaction is significantly influenced by the host's perceived personality, which includes traits such as kindness, communicativeness, hospitality, responsibility, and benevolence. These traits create a positive impression, increase guest satisfaction, and foster loyalty.
The thesis describes personality traits according to the five-factor model of personality, highlighting extraversion, neuroticism, conscientiousness, agreeableness, and openness to experience (Šverko et. al, 2009). For the purposes of this study, a one-time empirical investigation was conducted using a quasi-experimental method through an electronically distributed survey questionnaire. In the first phase of the research, pretesting of stimuli was conducted to ensure that the description and photo of the Airbnb host corresponded to certain personality traits. In the main phase of the research, the tested stimuli were used, and respondents, based on the presented description and photo on Airbnb, answered questions related to the perceived personality traits of the host, the host's reputation, perceived trust in the host, and the intention to book the accommodation.
The results indicate that the prominent personality traits on a host's profile on the Airbnb platform have a positive correlation with the intention to book accommodation. Traits such as extroversion, conscientiousness, agreeableness, openness to experience, and even neuroticism can contribute to the intention to book accommodation. |