Abstract | Diplomski rad bavi se ulogom karakteristika pametnih satova i utjecajnih osoba na društvenim medijima na namjeru kupovine pametnih satova. U literaturi se navodi kako su pametni satovi postali neizostavan dio svakodnevnog života pojedinca u pogledu funkcionalnosti, ali i kao modni dodatak. Namjera potrošača da se odluči kupiti neki proizvod je dobar pokazatelj hoće li ta osoba to zaista i učiniti. Prema prethodnom istraživanju Dehghani, Kim i Dangelico (2019.) pokazalo se da su za odluku o kupovini pametnog sata bitni čimbenici 1) veličina zaslona pametnog sata, 2) jedinstvenost i 3) dizajn. Značaj ovih čimbenika se može razlikovati među postojećim i potencijalnim potrošačima. Tako je dizajn pametnog sata, važan za postojeće i potencijalne kupce. Nadalje, veličina zaslona je važna pri kupnji postojećim potrošačima, dok je jedinstvenosti pametnih satova bitna je samo potencijalnim potrošačima. Osim navedenih čimbenika, pri odabiru proizvoda sve je veća uloga utjecajnih osoba na društvenim medijima u procesu kupovine. Stoga se može pretpostaviti da je ona bitna i u kategoriji pametnih satova. U kontekstu hrvatskih potrošača, nepoznato je kakva je uloga karakteristike pametnih satova, ali i utjecajnih osoba na društvenim medijima na namjeru kupovine pametnih satova. Upravo radi toga, provedeno je primarno istraživanje putem anketnog upitnika na prigodnom uzorku od 205
ispitanika koji koriste društvene medije. Rezultati su pokazali da ispitanici društvene medije koriste svaki dan. Ispitanici u ovome istraživanju uglavnom se slažu s tvrdnjama oko karakteristika pametnih satova; boje, okviri i izbornici moraju biti vizualno privlačni. Također, smatraju da pametni sat treba izgledati atraktivno i ne smije biti previše glomazan, dok dizajn treba odražavati
profesionalnost. Od ključnih funkcionalnosti, ispitanicima su najvažnije kontrole vremena, praćenje potrošnje kalorija, brojač koraka te mogućnost obavijesti i podsjetnika. Što se tiče namjere kupnje, korisnici iskazuju spremnost i vjerojatnost da će u budućnosti kupiti pametni sat. S druge strane, ispitanici se ne slažu sa tvrdnjama da kupovinom pametnog sata žele izraziti svoju posebnost. Također, ne osjećaju emocionalnu povezanost s influencerima koje prate, ne doživljavaju ih kao posebne niti bi poticali prijatelje i rođake da kupe pametni sat preporučen od strane influencera. Na kraju, ispitanici su neutralni prema tvrdnjama o veličini zaslona pametnog
sata, kao i prema važnosti karakteristika poput praćenja aktivnosti spavanja i GPS prijemnika. Što se tiče informacija od influencera, ispitanici su neutralni u vezi prikupljanja znanja, stjecanja novih informacija, korisnosti informacija te promjene percepcije na temelju informacija od influencera. Također su neutralni prema preporučivanju i kupnji pametnog sata na temelju savjeta influencera te slijedeći njihove preporuke kod odabira marke proizvoda. S obzirom na dobivene rezultate, potrebno je provesti dodatna istraživanja kako bi se otkrila namjera kupovine pametnih satova kod korisnika na društvenim medijima pod utjecajem influencera. |
Abstract (english) | This thesis examines the role of smartwatches and social media influencers on the purchase intention of smartwatches. The literature suggests that smartwatches have become an indispensable part of everyday life in terms of functionality and as a fashion accessory. A consumer's intention to purchase a product is a good indicator of whether they will make the purchase. According to previous research by Dehghani and Kim (2019), important factors in the decision to purchase a smartwatch include 1) screen size, 2) uniqueness, and 3) design. The
significance of these factors may vary among current and potential consumers. For example, the design of a smartwatch is important to both current and potential buyers. Furthermore, screen size is significant to current consumers when making a purchase, while the uniqueness of smartwatches is important only to potential consumers. In addition to these factors, the role of social media influencers in the purchasing process is growing. Therefore, it can be assumed that this role is also
significant in the smartwatch category. In the context of Croatian consumers, the role of smartwatch features and the influence of social
media influencers on the intention to purchase smartwatches is unknown. For this reason, a primary survey was conducted using a questionnaire on a convenient sample of 205 respondents who use social media.The results showed that the respondents use social media every day. The respondents in this study generally agree with the statements regarding smartwatch features; colors, frames, and menus must be visually appealing. They also believe that the smartwatch
should look attractive and not be too bulky, while the design should reflect professionalism. Among key functionalities, the most important to respondents are time control, calorie tracking,step counting, and the possibility of notifications and reminders. Regarding the intention to
purchase, users show a high willingness and probability of buying a smartwatch in the future. On the other hand, respondents disagree with the statements that purchasing a smartwatch is a way to express their uniqueness. They also do not feel emotionally connected to the influencers they follow, do not consider them special, nor would they encourage friends and relatives to buy a smartwatch recommended by influencers. Finally, respondents are neutral towards statements about the screen size of the smartwatch, as well as the importance of features such as sleep activity tracking and GPS receiver. Regarding information from influencers, respondents are neutral about gathering knowledge, gaining new information, the usefulness of the information, and changing
perceptions based on information from influencers. They are also neutral about recommending and buying a smartwatch based on influencer advice and following their recommendations when choosing a product brand. Given the obtained results, additional research is needed to discover the purchase intentions of smartwatch users on social media under the influence of influencers. |