Abstract | Elektroničko poslovanje je zapravo elektronička isporuka informacija, proizvoda i usluga te elektroničko plaćanje korištenjem računalnih i ostalih komunikacijskih mreža. Elektroničko poslovanje obuhvaća sve oblike poslovnih transakcija i razmjena informacija koji se realiziraju korištenjem informacijske i komunikacijske tehnologije. Razvoju elektroničkog poslovanja prethodio je razvoj Interneta.
Internet je globalna računalna mreža koja povezuje veliki broj računala i računalnih mreža. Naziv Internet dolazi od engleske riječi inter-networking koja ustvari označava umrežavanje računalnih mreža. Internet kao globalna informatička mreža omogućava milijunima različitih korisnika komuniciranje i izmjenjivanje brojnih informacija, programa i resursa.
Elektroničko poslovanje je sveprisutno, a njegova primjena se najviše očituje kroj marketing, trgovanje, bankarstvo, burze i informacijske sustave.
Druga generacija elektroničkog poslovanja započinje otprilike 2005. godine nakon velikog pada elektroničkog tršišta i povlačenja velikih investitora kada se počinje kompleksnije i ozbiljnije razmatrati elektroničko tržište i njegove mogućnosti. Tu drugu generaciju čine mobilno poslovanje, web 2.0 tehnologije te cloud computing.
E-trgovina predstavlja trgovačku transakciju roba i usluga u elektroničkoj formi. Elektronička trgovina je izmjena informacija bez papira, putem elektroničke izmjene podataka, elektroničke pošte i drugih sličnih tehnologija.
Možemo govoriti o četri glavna modela elektroničkog trgovanja ovisno o sudionicima poslovanja:
1. Model elektroničkog poslovanja među tvrtkama (engl. Business-to-Business, B2B)
2. Model poslovanja tvrtke s krajnjim potrošačima (engl. Business-to-Consumer ili Business-to-Customer, B2C)
3. Model elektroničkog poslovanja u kojemu posluju pojedinci među sobom (engl. Customer-to-Customer, C2C)
4. Model elektroničkog poslovanja krajnjih potrošača sa tvrtkama (engl. Consumer to business, C2B).
Kod naručivanja i nabave preko Interneta mali poduzetnik se nalazi u ulozi kupca i tako se ponaša. U lancu nabave postoji mnogo karika: proizvođač, logističke tvrtke, pošiljatelji, primatelji i trgovci na malo. Svi oni na neki način sudjeluju u stvaranju narudžbe.
Uvođenje nove informacijske tehnologije može izazvati velike opasnosti i probleme u poduzeću. Potrebna je prilagodba informacijskog sustava poslovanju poduzeća te izobrazba zaposlenika, pogotovo menadžmenta kako bi se efikasno služili novim informacijskim sustavom.
Kad je u pitanju Internet trgovanje odjećom, obućom i accessorizeom, problem se javlja što ljudi ipak vole osobno isprobati prije kupovanja. Najveći problem se javlja zbog nestandardiziranosti konfekcijskih brojeva. To donekle smeta razvoju internetske trgovine, ali na razne načine se pokušava eliminirati. Brojna istraživanja su pokazala da glavna klijentela Internet trgovine su žene. Razvoju Internet trgovine odjećom, obućom i accessorizeom uvelike je pridonijela na Zapadu kultura kupovanja putem klasičnih kataloga, što je uvelike slično online kupovanju.
Poslovni model internet trgovine „Webmall“ bazira se na suradnji (outsorcing) sa postojećim generalnim zastupnicima pojedinih brandova odjeće, obuće te satova. Cilj je učinkovitom i inovativnom e-trgovinom pospješiti prodaju partnera i tako ostvariti uzajamne prihode. Premda je marža na proizvode veća ukoliko se isti proizvodi naručuju unaprijed i skladište, s ovim načinom poslovanja izbjegnuto je zamrzavanje likvidnih sredstava kroz trošak zaliha i samog skladištenja te postiže se veće proširenje dostupnog asortimana te samim time i povećanje prihoda kroz veći obujam prodaje.
Tema anketnog upitnika je „Međuovisnost Međuovisnost demografskih obilježja i čimbenika prodaje putem interneta“. Na dan 5. rujna 2015. godine uzorak anketnih ispitanika je bio 225 pravilno i potpuno ispunjenih anketa. Anketnim istraživanjem ustvrditi će se koja su demografska obilježja kupaca putem Interneta, koja dobna skupina najviše, a koja najmanje kupuje putem Interneta, iz kojih mjesta i županija dolaze kupci, koji su im mjesečni prihodi, utječe li udaljenost od trgovačkog centra na kupovinu putem Interneta i slično. Također istražit će se koji elementi pomažu pri odluci na kupovinu putem Interneta, što utječe na porast povjerenja i sigurnosti, kojim načinima se može pridobiti više kupaca, koja su potencijalna dobra za upotpunjavanje ponude na web trgovini te kojim kanalima je najlakše doći do potencjalnih kupaca |