Abstract | Nabava kao funkcija i djelatnost poduzeća i drugih poslovnih sustava ima zadaću pravodobno
osigurati sirovine, ambalažu, opremu, investicije, trgovačku robu, tehnički materijal, usluge i
slično potrebno za nesmetano odvijanje proizvodnje i poslovanja naručitelja, odnosno
krajnjeg korisnika. Od nabave se očekuje da se tražena roba ili usluga provede po zadanim
kriterijima ili parametrima kvalitete naručitelja, kao i po najpovoljnijim uvjetima kupnje.
Upravo radi takve svoje uloge funkcija nabave u poduzećima predstavlja jednu od vrlo
važnih, gotovo ključnih poslovnih funkcija. Da bi svoju zadaću nabava uspjela izvršiti u
skladu sa očekivanjima okruženja u kojem djeluje i po pitanju cijene i kvalitete, potrebno je
poznavanje i uključivanje u sami nabavni proces raznovrsna ekonomska i tehnička znanja,
poznavanje informacijskih tehnologija, stranih jezika, te poznavanje psihologije, osobitosti
različitih kultura i običaja zemalja iz kojih mogu dolaziti dobavljači.
Da bi nabavna funkcija bila uspješna i u uvjetima globalizacije, vrlo je važno i pratiti cijena
sirovina, materijala i roba na svjetskim burzama, te na temelju iskustva i znanstvenih metoda
predviđati budućnost kretanja cijena i donositi odluke. Takvim pristupom eventualne efekte
poskupljenja koji bi se negativno odrazili na rezultate poslovanja moguće je umanjiti ili
eliminirati, što će se pozitivno odraziti na ukupni rezultat poslovanja kompanije u kojoj
nabava djeluje.
Vrlo je važna u procesu nabave i odabir, te odnos i komunikacija prema dobavljaču. Dobar i
pouzdan dobavljač vrlo je važan za uspješno izvršavanje procesa nabave, pa se nerijetko
odnosi sa dobavljačima grade i njeguju godinama, jer štete koje nastaju zbog ne isporuke ili
neodgovarajuće kvalitete robe, mogu biti veće nego što je razlika u cijeni . Uz očekivanu i
traženu kvalitetu nabavljenih roba i usluga, u ostvarivanju nabavne funkcije moramo sagledati
i vodit računa i o drugim aspektima koji prate nabavu roba, a to su uvjeti plaćanja, rizici ne
isporuke ili povrata roba, troškove transporta i sve ih pomno analizirati prije donošenja odluka
o nabavi. |