Abstract | Ulaskom u Europsku uniju pred Hrvatsku je stavljen veliki gospodarski zadatak, a to je povećanje konkurentske prednosti gospodarstva. Dolaskom na jedinstveno tržište, mnoge zemlje članice svojim proizvodima ne mogu konkurirati već postojećim te se ionako već velike razlike u stupnju razvoja gospodarstva svakim danom sve više povećavaju. Stoga Europska unija ulaže ogroman napor u povećanje konkurentske prednosti gospodarstava zemalja članica. Kako se mala i srednja poduzeća brže prilagođavaju novonastalim promjenama na tržištu, upravo su ona ta koja odigravaju ključnu ulogu u izgradnji konkurentske prednosti određenog gospodarstva.
Budući da su sve gospodarski razvijene zemlje svoju konkurentsku prednost izgradile kroz malo i srednje poduzetništvo, i Hrvatska bi trebala slijediti taj primjer. No, Hrvatska je relativno dugo zanemarivala spomenuti dio gospodarstva što je u konačnici rezultiralo slabim izvozom i slabom konkurentnošću hrvatskog gospodarstva na europskom tržištu. Dodatna problematika hrvatskog gospodarstva proizlazi iz planske privrede kojoj je Hrvatska pripadala sve do pada Berlinskog zida. Padom komunističkog bloka i socijalističke privrede propali su i ogromni mastodonti koji su bili nosioci takvog gospodarstva. Nefleksibilni da bi se prilagodili tržišnim načelima poslovanja, propadajući gospodarski subjekti povukli su u ponor i privrede lokalnih zajednica. Gotovo preko noći su se lokalne jedinice našle pred zadatkom izgradnje svoje konkurentske prednosti, a u čemu su ključnu ulogu odigrala spomenuta mala i srednja poduzeća.
Zagrebačka županija, kao jedinica regionalne uprave, na samom je vrhu u uspostavljanju konkurentske prednosti hrvatskog gospodarstva koje čine jedan od presudnih uvjeta za investicije te razvoj novih koncepata ekonomskoga rasta. Ako se k njoj pribroji Grad Zagreb s kojim županija tvori jedinstvenu gospodarsku cjelinu, može se konstatirati da je zagrebačko područje predvodnik gospodarskog rasta Hrvatske. |
Abstract (english) | Zagreb County is located at the top of the establishment of competitive advantages of the Croatian economy. If you add the City of Zagreb, with which Zagreb County makes a unique economic unit, it can be stated that the Zagreb region is Croatian leader in economic growth. Theme of this paper is to explore competitiveness of Zagreb County in attractive investmentes and for that purpose in this paper survey and intervju methods are used. By mentioned methodes small and medium enterpreneurs in the area of Zagreb County are examined, where it was found that the economic climate and economic environment are positive for the development of the economy, but nevertheless there are still traditional barriers for economic development, such as administration, legislation and so on.
Dat from 2012. shows that total investments in fixend assets in the Republic of Croatia are 33,8 billion kuna, out of which 4,2 % are investment of entrepreneurs from the area of Zagreb County, with which county is ranked at 6th place. If we take into conisideration that in the first place is City of Zagreb with 52 % of total investment and Zagreb County along with the City of Zagreb actually makes one economic unit, then comes to the fore all economic power of this region. However by observing at the structure of investment it can be seen that most of the investments are accounted by trade (36,9 %), followed by manufacturing, transport, strong and so.
Since local municipalities and their SMEs are of vital importance for the economic development of every state, it is recommended to reduce law barriers and speed up the administration, which is by a lager part responsibility of central government. In addition, fiscal and para-fiscal charges should also be reduced, as well as day to day political competition of government and opposition, which should be detached from economy. |