Abstract | U ovome diplomskom radu promatran je javni sektor u Republici Hrvatkoj i Europskoj uniji.
Najprije je pojmovno definirano značenje javnog sektora u zemljama Europske unije i
Republici Hrvatskoj, te je potom predstavljeno što je to javni sektor prema Međunarodnom
monetarnom fondu, što je to javno područje prema OECD i prikazana je struktura javnog
sektora u Republici Hrvatskoj. Nakon toga je objašnjen javni sektor u zemljama Europske
unije i Republike Hrvatske gdje su obrađeni sljedeći naslovi: financiranje javnog sektora u EU
i RH, veličina javnog sektora u EU i RH, analiza zaposlenosti u EU i učinkovitost i izazovi
javnog sektora u EU i RH.
Javni sektori su od općeg interesa za jednu zemlju. Također oni se dugi niz godina suočavaju
s ogromnim promjenama koje je donijela europeizacija stvaranjem novih definicija,
organizacija, politika liberalizacije, otvaranje tržišta, novih pravila te proširenje Europske
unije. Prema statistici državnih financija MMF-a razlikuju se u okviru ukupnog javnog
sektora opća država i javna i kvazijavna poduzeća (društva). OECD pod pojmom država
smatra opću državu u skladu s definicijom SNA, koja obuhvaća ministarstva, vladine urede i
agencije; netržišne ustanove koje su u javnom vlasništvu, kao što su javne bolnice, javne
škole, zavodi ili službe za mirovinsko i zdravstveno osiguranje.
U financiranju javnoga sektora važnu ulogu imaju regionalne i lokalne razvojne agencije. One
se osnivaju s ciljem da podrže lokalni i regionalni razvoj, a bave se promicanjem razvoja i
rasta regije. Kada je u pitanju veličina možemo ukazati na to da se veličina javnog sektora
mjeri na nekoliko načina: mjerenje pomoću godišnjih izdataka (kupnja roba i usluga, veličina
transfera, plaćanje kamata), pomoću prilagodbe rashoda inflaciji, pomoću državne potrošnje
po stanovniku, pomoću udjela u BDP-u i broju zaposlenih u javnom sektoru.
Učinkovit javni sektor može uvelike doprinijeti rastu privatnog sektora. U Republici
Hrvatskoj je javni sektor okarakteriziran kao faktor koji koči rast hrvatskog gospodarstva, te
upravo zbog toga je neophodno provesti rekonstrukciju i reforme koje bi omogućile
učinkovitiji rad ali i učinkovitost javnih državnih poduzeća. Za Vladu Republike Hrvatske
jedan od većih izaozva je provesti reforme javne uprave, no takav način djelovanja sa sobom
nosi niz različitih faktora utjecaja posebno po državne službenike i njihova primanja. |
Abstract (english) | In this thesis, the public sector in the Republic of Croatia and the European Union is
observed. First, the meaning of the public sector in the countries of the European Union and
the Republic of Croatia is conceptually defined, and then it is presented what is the public
sector according to the International Monetary Fund, which is a public area according to the
OECD and the structure of the public sector in the Republic of Croatia is presented.
Subsequently, the public sector in the countries of the European Union and the Republic of
Croatia was explained where the following topics were addressed: public sector financing in
the EU and the Republic of Croatia, size of the public sector in the EU and the Republic of
Croatia, analysis of EU employment and efficiency and challenges of the public sector in the
EU and the Republic of Croatia.
Public sectors are of general interest to one country. They have also for many years been
confronted with the tremendous changes brought about by Europeanization by creating new
definitions, organizations, liberalization policies, opening up markets, new rules and
enlargement of the European Union. According to IMF government finance statistics, general
government and public and quasi-corporate enterprises (societies) differ within the overall
public sector. The OECD, under the term state, refers to a general state as defined by the
SNA, which includes ministries, government offices and agencies; publicly owned nonmarket
institutions, such as public hospitals, public schools, institutes or pension and health
insurance services. |