Abstract | Mirovinski sustav jedan je od glavnih temelja na kojima počiva socijalna sigurnost svake države, a moguće ga je definirati kao normativno, organizacijski i financijski uspostavljen sustav u kojem se pojedincu suočenom s rizicima starosti, invalidnosti ili gubitka hranitelja obitelji (smrti) osiguravaju zamjenska ili pomoćna davanja u novcu, a samo iznimno u naravi. U Europskoj uniji sve zemlje članice imaju izražen utjecaj javnog sektora na mirovinski sustav, odnosno na osiguravanje starosnih mirovina, prijevremenih mirovina, invalidskih te obiteljskih mirovina. Razlike između država članica značajnije su u pogledu uloge strukovnih i privatnih mirovinskih planova. Aktivno starenje uključuje pojam produljenja aktivnosti starijih osoba unutar radne snage odgađanjem njihova umirovljenja i u društvu kroz sudjelovanje u društvenim, gospodarskim, građanskim ili kulturnim aktivnostima. Danas stariji ljudi rade i nakon obvezne dobi za umirovljenje radi povećanja financijske sigurnosti, održavanja zdravlja i nastavka osobnog razvoja. Važan dio održavanja aktivnog sudjelovanja starijih osoba u društvu i razvoju njihovo je kontinuirano uključivanje u plaćenu radnu snagu. U idealnom slučaju, starije osobe trebale bi moći nastaviti s radom koji stvara prihod onoliko dugo koliko to žele i sve dok su to sposobni činiti produktivno. Da bi se postigao ovaj cilj, potrebno je promicati povoljniji stav među poslodavcima u pogledu proizvodnih sposobnosti starijih radnika, kao i veću svijest, uključujući i samosvijest, o prednostima očuvanja starenja radne snage. U radu su analizirani podaci prikupljeni u studiji SHARE – „Istraživanje o zdravlju, starenju i umirovljenju u Europi“ posebice s osvrtom na sociodemografske čimbenike te na radne uvjete. |
Abstract (english) | The pension system is one of the main topics on which the social security of each country is based, and it can be defined as a normatively, organizationally, and financially established system in which individuals face the risks of old age, disability, or loss of a breadwinner, provide replacement or support assistance in money, and only exceptionally in kind. In the European Union, all member states have a pronounced influence of the public sector on the pension system, i.e., on the insurance of old-age pensions, early retirement pensions, disability pensions, and survivors' pensions. The differences between the Member States are more significant in terms of the role of occupational and private pension schemes. Active aging involves stepping up the deepening of the activities of older people within the workforce by delaying their retirement and in society through participation in social, economic, civic, or cultural activities. Today, older people work even after mandatory retirement benefits to increase financial security, maintain health, and teach personal development. An important part of maintaining the active participation of older people in society and development is their continuous inclusion in the paid workforce. Ideally, older people should be able to continue earning income-generating work for as long as they want and for as long as they are able to do so productively. To achieve this goal, it is necessary to promote a more favorable attitude among employers regarding the productive abilities of older workers, as well as greater awareness, including self-awareness, of the benefits of preserving an aging workforce. The paper analyzes the data collected in the study SHARE - "Research on Health, Aging and Retirement in Europe" with reference to socio-demographic and working conditions. |