Abstract | Analiza razvoja maloprodaje dovodi do spoznaje kako se novi maloprodajni oblici
stalno pojavljuju i prijete već postojećim oblicima maloprodaje. Također, skraćen je
životni vijek maloprodaje pa je novim oblicima maloprodaje potrebno manje vremena
da dosegnu zrelost i postanu izazov starim, postojećim oblicima. Nadalje, osim
postojeće prodaje preko prodavaonica, na značenju sve više dobiva i prodaja izvan
prodajnih objekata. Potrošači su danas u prilici da se na tržištu susretnu s mnoštvom
različitih maloprodajnih oblika, a premda se najveći broj proizvoda i usluga prodaje
preko prodavaonica, zanimljivo je kako maloprodaja izvan prodavaonica raste puno
brže od maloprodaje u prodavaonicama i predstavlja pravu prijetnju određenim
maloprodavačima. Naime, kod donošenja odluka o kupovini u određenoj
prodavaonici, potrošači se rukovode brojnim kriterijima poput udaljenosti, cijena
proizvoda i usluga, širine i dubine asortimana, usluga, mogućnosti parkinga i slično.
Međutim, prilikom kupovine izvan prodavaonica privlače ih prednosti poput lakoće
usporedbe ponuđenih proizvoda, lakoće kupovine, niskih cijena, radnog vremena i
slično. Također, sve brži životni tempo, sve manje raspoloživog vremena, veća
diverzifikacija u potrošačkim potrebama, uz sve veća ulaganja u informatizaciju i
razvoj tehnologije, uvelike su utjecali na razvoj maloprodaje. Kupovanje putem
interneta danas je najbrži i često najjeftiniji način kupovine nekog proizvoda, a
omogućilo je pojavu virtualnih prodavaonica i novog, virtualnog tržišta koje ne
poznaje granice. Nove informacijske tehnologije, i na njima zasnovani poslovni
modeli, omogućuju brže reakcije na potražnju kupaca i efikasnije zadovoljavanje
njihovih potreba. Odabir kombinacija odjevnih predmeta koji je potpomognut
računalom, osobni pomoćnik u kupnji te virtualna ogledala samo su neki od primjera
koji uvelike mijenjaju način kupovine, ali i ponašanje potrošača. Vidljivo je da nove
tehnologije donose korist kako za trgovce, tako i za potrošače. Navedeni primjeri
omogućuju sve veće uključivanje samih potrošača u odlučivanje o asortimanu robe i
usluga, komuniciranju te promociji što utječe na povećanje prodaje. |