Abstract | Temeljna svrha i cilj ovoga rada bila je prikazati krizne uvjete u kojima se odvija današnje poslovanje u Hrvatskoj, te identificirati i preispitati načine poslovnog odlučivanja u tom okruženju. Pretpostavka je autora da se napredak i uspjeh poduzeća, zbog nepredvidivosti promjena i turbulencije lokalnog i globalnog okruženja u kojem ono djeluje, sveo posve na inovativno odlučivanje menadžera koji svojim djelovanjem u povratnoj sprezi kreiraju istu tu realnost u kojoj djeluju. Zbog važnosti koja je pridodana tim odlukama, ovdje se radi o strateškom odlučivanju. U svijetu gdje je snalažljivost i fleksibilnost maksima, a prilagodba promjeni jednakost uspjehu, u specifično nestabilnim uvjetima poslovanja u Hrvatskoj (ali i šire), sa malenim okvirom za promišljanje i planiranje budućih odluka, autor pretpostavlja da se većina strateških odluka hrvatskih menadžera temelji na intuiciji i iskustvu.
Autor koristi metodološki pristup induktivne prirode, slijedi fenomenološku paradigmu, a osnovne metode istraživanja su kvalitativne; deskripcija, kompilacija i klasifikacija. U istraživačkom dijelu rada koristi se empirijska metoda promatranja uz sudjelovanje, a prikupljeni podaci odnose se na uzorak od 60 ekonomskih subjekata kroz vremenski period od pet godina, te metoda anketiranja na uzorku od 40 poduzeća različitih djelatnosti, veličine i organizacijske strukture.
Dobiveni rezultati potvrđuju pretpostavke istraživanja; 68% ispitanika smatra da su promjene u njihovoj okolini nepredvidive, 100 % da su nagle i učestale, 46 % menadžera učestalo donosi strateški bitne odluke pod stresom, a 47% ih te odluke donosi na temelju intuicije. Zaključak je autora da je intuicija dominantan način odlučivanja u krizama, te se ona sagledava kroz svoju pojmovnu prizmu, temeljna obilježja i u relaciji naspram osjećaja, iskustva i racionalnosti. Prisutna u svakoj odluci, intuicija je najvidljivija u uvjetima potpune nesigurnosti ili sigurnosti i čini nejasne i nepoznate situacije jasnijim koristeći našu osobnu bazu znanja i iskustva na način koji je gotovo trenutan, stoga ju je teško definirati. Činjenica da se većina menadžera kada su priupitani o načinu odlučivanja izjašnjava u korist intuicije, nedvojbeni je pokazatelj da intuicija jest odgovor, i to nerijetko uspješan odgovor. |
Abstract (english) | The fundamental purpose and objective of this study was to present crisis conditions under which business in Croatia today takes place, and to identify and examine ways of decision-making in this environment. The author presuposses that the progress and success of the company, due to the unpredictability of change and turbulence of the local and global environment in which it operates, is reduced entirely to an innovative decision-making of its managers who create the same reality in which they operate through ther actions. Because of the importance that is attached to these decisions, they are strategic in nature. In a world where resourcefulness and flexibility are the maxim, and adjustment to change equals success, specifically in unstable business conditions in Croatia (and beyond), with a small framework for thinking and planning future decisions, the author assumes that the majority of Croatian managers strategic decisions are based on intuition and experience.
The author uses inductive methodological approach, following the phenomenological paradigm, with basic qualitative research methods of; description, compilation and classification. Also used are empirical methods of observation with participation, where the collected data refers to a sample of 60 organizations through the period of five years, along with a questionnaire used on a sample of 40 companies of different economic activities, size and organizational structure.
The results confirm the assumptions of the research; 68% of respondents believe that the changes in their environment are unpredictable, 100% of them think they are sudden and frequent, 46% of managers frequently make strategically important decisions under stress, and 47% of them make their decisions based on intuition. The author concludes that intuitive decision-making is the dominant decision-making in crisis, and intuition is viewed through its conceptual prism, its basic features and in relation to feelings, experience and rationality. Present in every decision, intuition is most visible in conditions of total insecurity or security and makes vague and unfamiliar situations clearer using our own knowledge base and experience in a way that is almost instantaneous, so it is difficult to define. The fact that most managers, when asked about their decision-making, favor intuition, is a reliable indicator that intuition is the answer, and it is often a successful one. |