Abstract | 5. ZAKLJUČAK
Pivo je piće u kojem već nekoliko tisuća godina uživaju zajednice diljem svijeta. Kultura konzumiranja piva znatno se razlikuje diljem cijele zemaljske kugle jer postoje različite vrste piva i potrošačke navike, no ono ima važnu ulogu u svim zemljama i sastavni je dio kulture, baštine i prehrane
Pivska industrija vrlo je atraktivna za brojne ulagače diljem svijeta, zbog toga što se pivo konzumira gotovo u svakom dijelu zemaljske kugle. Iako privlačna i atraktivna, pivska industrija podložna je utjecaju klimatskih promjena što rezultira varijabilnom potražnjom za proizvodima pivske industrije. Kretanje cijena sirovina, kao što su voda i hmelj znatno određuju cijenu i računicu poduzeća u pivskoj industriji. U takvom dinamičnom okruženju, teško je isplanirati i provoditi zadatke ka ostvarenju ciljeva svakog pojedinom poduzeća, a to su uspješno i kontinuirano poslovanje.
Analiza financijskih izvještaja ima veliku ulogu u ostvarenju zacrtanih ciljeva, jer na temelju relevantnih i objektivnih informacija iz temeljnih financijskih izvještaja ( bilanca, račun dobiti i gubitka, izvještaj o novčanom toku, izvještaj o promjeni vlasničke glavnice i bilješke uz financijske izvještaje) poduzeće može pravovremeno reagirati i donijeti odluku u skladu sa svojim ciljevima i planovima. U skladu s tim, radi pravovremenih reakcija i kontinuiranog poslovanja analizu financijskih izvještaja potrebno je koristiti sa ostalim izvorima informacija.
Iako je poslovno okruženje odabranih poduzeća dinamično samo po sebi, kao i sve industrije, zahvaćeno krizom i recesijom, može se reći da odabrana poduzeća posluju u skladu s tržišnim uvjetima.
Poslovanje odabranih poduzeća: Zagrebačka pivovara, Heineken HR i Osječka pivovara promatrano je na temelju financijskih izvještaja i obuhvaćeno je razdoblje od tri godine. (2011.-2013.) U procesu analize formirano je pet skupina pokazatelja. Navedeni pokazatelji upućuju na to da Zagrebačka pivovara i Heineken HR posluju bolje u odnosu na Osječku pivovaru.
Likvidnost nije zadovoljavajuća iako postoji tendencija rasta koeficijenta financijske stabilnosti u 2013,godini u odnosu na 2012. kod Heineken Hr, a Zagrebačka pivovara u 2013.posluje na referentnoj razini za taj pokazatelj od 1. Smanjuje se udio vlastitog financiranja što istovremeno znači povećanje zaduženosti. Zbog toga dolazi i do smanjenja pokrića troškova
30
Zagreb, rujan 2015.
kamata kod Heineken HR i Osječke pivovare. Na razini ukupne imovine dolazi do smanjenja koeficijenta obrta ukupne imovine kod Zagrebačke pivovare, povećanja za Heineken HR i konstantnog poslovanja kod Osječke pivovare. Zagrebačka pivovara i Osječka pivovara, za razliku od Heineken Hr-a, uspjele su smanjiti vrijeme trajanje naplate potraživanja.
Odnos ukupnih prihoda i rashoda je zadovoljavajući za Zagrebačku pivovaru i Heineken HR, iako se uočava tendencija pogoršanja. To nije slučaj za Osječku pivovaru, posebno u posljednje promatranoj godini. Zagrebačka pivovara i Heineken HR ostvaruju relativno visoke stope rentabilnosti, posebice rentabilnosti vlastitog kapitala, čime se vidi pozitivno djelovanje financijske poluge. Na temelju izračunatih pokazatelja, može se uočiti utjecaj recesije i krize sveopćeg gospodarstva, što primjerice pokazuje smanjenje koeficijenta obrta potraživanja i produžavanja trajanja naplate potraživanja.
Nakon provedene analize, može se reći da u promatranom razdoblju niti jedeno odabrano poduzeće ne zadovoljava dva osnovna kriterija dobrog upravljanja poduzećem, a to su kriterij sigurnosti i kriterij uspješnosti. Za niti jedno odabrano poduzeće u promatranom razdoblju se ne može se reći da su sigurni, ali se može reći da su Zagrebačka pivovara i Heineken Hr, za razliku od Osječke pivovare donekle uspješna poduzeća. |