Abstract | Kako bi se istražilo koliko primjena marketinga utjecajnih osoba iz svijeta sporta utječe na kupovno ponašanje generacije Z kreiran je online anketni upitnik u kojem je sudjelovalo 175 ispitanika. Strukturu ispitanika činilo je 68% žena i 32% muškaraca, a najveći je broj ispitanika čak 97% činilo je pripadnike generacije Z rođene od 1996. do 2004. godine te su isti uzeti kao uzorak u daljnjem istraživanju. Istraživanje je pokazalo kako najveći broj ispitanik provodi od 2-4 sata na društvenim mrežama te da je najveći broj onih koji kupovne odluke ponekad donose online. Najzastupljenija društvena mreža je Instagram koju za donošenje kupovnih odluka koristi čak 66% ispitanika. Na najveći broj ispitanika, njih 33% utjecajne osobe na društvenim mrežama niti utječu, niti ne utječu prilikom donošenja kupovnih odluka.
Razvojem tehnologije koju je pratila pojava i razvoj društvenih mreža u marketinškom je svijetu posljednjih godina primjena marketinga utjecajnih osoba (eng. influenceri) postala svakodnevna poslovna praksa. Na suvremenim globaliziranim tržištima influenceri igraju vitalnu ulogu u procesu odlučivanja potrošača o kupnji. Zahvaljujući svojim individualnim vještinama, specifičnim znanjima ili osobnosti, imaju izravan ili neizravan utjecaj na stavove i odluke potrošača. Nerijetko su oni tek obični ljudi koji su slavu stekli preko društvenih mreža, ali mnogi od njih su sportaši, glumci ili druge slavne osobe. Među marketinškim stručnjacima sportaši su čest odabir jer se njihovi uspjesi i kvaliteta često koriste za dodatno isticanje performansi proizvoda. No što kada ciljana skupina postane generacija Z? Mladi, urbani, tehnološki najrazvijeniji i svoji, pripadnici generacije Z predstavljaju ne samo izazov za starije generacije koje ih pokušavaju razumjeti već i za marketinške stručnjake koji im se moraju približiti i od njih stvoriti lojalne korisnike. Generacija Z traga za autentičnošću, a za takvim sadržajem tragaju i na društvenim mrežama. Od utjecajnih osoba ne očekuju savršenstvo i nedostižnost stoga je važno pronaći način na koji će marketinški stručnjaci angažirati utjecajne osobe iz svijeta sporta u promociji svojih proizvoda i marki. |
Abstract (english) | In order to show how sports influencers affects the purchasing behavior of generation Z, an online survey questionnaire was created in which 175 researchers participated. The structure of respondents consisted of 68% women and 32% men, and the largest number of respondents, even 97%, were members of generation Z born from 1996 to 2004, and they were taken as a sample in further research. The research showed that the largest number of respondents spend 2-4 hours on social networks and that the largest number of those who sometimes make purchase decisions online. The most represented social network is Instagram, which is used by as many as 66% of respondents to make purchase decisions. The largest number of respondents, 33% of them, are neither influenced nor influenced by influential people on social networks when making purchase decisions.
With the development of technology that followed the growth and development of social networks in the marketing world, the application of influencer marketing has become a daily business practice in recent years. In today's globalized markets, influencers play a vital role in the consumer decision-making process. Thanks to their individual skills, specific knowledge or personalities, they have a direct or indirect influence on consumer attitudes and decisions. They are often just ordinary people who have gained fame through social networks, but many of them are athletes, actors or other celebrities. Among marketing experts, athletes are a frequent choice because their success and quality are often used to highlight the performance of the product. But what if the target group becomes Generation Z? Young, urban, the most technologically developed and uniqe, members of generation Z are not only a challenge for older generations who try to understand them, but also for marketers who have to approach them and create loyal users. Generation Z is looking for authenticity, and they are also looking for such content on social networks. They do not expect perfection and unattainability form influencers, so for the marketing experts it is important to find the best way to engage influential people from the world of sports in the promotion of their products and brands. |