Naslov Utjecaj poduzetničkog obrazovanja na društveno poduzetničke namjere generacije Z
Naslov (engleski) The impact of entrepreneurship education on the social entrepreneurial intentions of Generation Z
Autor Ivan Turčić
Mentor Marko Kolaković (mentor)
Član povjerenstva Mladen Turuk (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Igor Ivašković https://orcid.org/0000-0002-3474-007X (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Ekonomski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-10-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Ekonomika poduzetništva
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 330 - Ekonomija. Ekonomska znanost
Sažetak U interesu je istraživača doći do spoznaje što sve pokreće pojedinca da osnuje (društveno) poduzeće. (Društveno) poduzetnička namjera prvi je korak prema poduzetničkom ponašanju te su se stoga znanstvenici usmjerili na istraživanje prediktora i čimbenika koji utječu na proces formiranja društveno poduzetničkih namjera. Poduzetničko obrazovanje identificirano je kao jedan od možebitnih čimbenika koji utječu na društveno poduzetničke namjere, ali je uočen nedostatak istraživanja tog odnosa. U doktorskom radu je konstruiran model baziran na teoriji planiranog ponašanja u kojem je uvrštena varijabla poduzetničko obrazovanje kao antecendent, dok su glavni konstrukti teorije pretpostavljeni kao medijatori odnosa poduzetničkog obrazovanja i društveno poduzetničkih namjera. Nijedno dosadašnje istraživanje nije konstruiralo i testiralo model na ovakav način. Model se testirao na uzorku od 516 ispitanika studenata generacije Z. Glavne korištene statističke metode su modeliranje strukturnih jednadžbi temeljem kovarijance te analiza višestrukih grupa, dok su podaci za analizu prikupljeni iz anketnog upitnika. Temeljem dobivenih rezultata može se zaključiti kako poduzetničko obrazovanje djeluje na društveno poduzetničke namjere generacije Z indirektno, preko stavova prema društvenom poduzetništvu te percipirane kontrole ponašanja. Oni su medijatori tog odnosa, dok subjektivne norme to nisu. Štoviše, subjektivne norme nisu statistički značajno povezane s društveno poduzetničkim namjerama. Dodatno, utvrđena je statistički značajna razlika odnosa poduzetničkog obrazovanja i društveno poduzetničkih namjera s obzirom na fakultetsko usmjerenje studenata. Efekt poduzetničkog obrazovanja na društveno poduzetničke namjere veći je kod studenata neekonomskog usmjerenja u odnosu na studente ekonomskog usmjerenja generacije Z. Kod studenata generacije Z neekonomskog usmjerenja utvrđen je i direktan i indirektan efekt poduzetničkog obrazovanja na društveno poduzetničke namjere, dok je kod studenata generacije Z ekonomskog usmjerenja utvrđen samo indirektan efekt.
Sažetak (engleski) It is in the interest of researchers to find out what motivates an individual to start a (social) enterprise. A (social) entrepreneurial intention is the first step towards entrepreneurial behavior, and researchers have therefore focused on examining the predictors and factors that influence the process of forming social entrepreneurial intentions. Entrepreneurship education has been identified as one of the possible factors that influence social entrepreneurial intentions, but a lack of research into this relationship has been noted. The paper includes the construction of a model based on the theory of planned behavior in which entrepreneurship education acts as an antecedent variable, while the main constructs of the theory are assumed as mediators of the relationship between entrepreneurship education and social entrepreneurial intentions. The model was tested on a sample of 516 respondents of Generation Z students. The main statistical methods used were Covariance Based Structural Equation Modelling (CB-SEM) and Multi-Group Analysis (MGA). The primary research data were collected through an online questionnaire. Based on the results, it can be concluded that entrepreneurship education has an indirect effect on social entrepreneurial intentions of Generation Z, through attitudes towards social entrepreneurship and perceived behavior control. They figure as mediators in that relationship, while subjective norms do not. Furthermore, subjective norms are not statistically significantly connected to social entrepreneurial intentions. In addition, a statistically significant difference was found between the relation of entrepreneurship education and social entrepreneurial intentions with regard to the students’ majors. The effect of entrepreneurship education on social entrepreneurial intentions is higher in Generation Z students with a non-economics major than in students with an economics major. A direct and indirect effect of entrepreneurship education on social entrepreneurial intentions was found in students of Generation Z with a non-economics major, while only an indirect effect was determined in students of Generation Z with an economics major.
Ključne riječi
društveno poduzetničke namjere
društveno poduzetništvo
poduzetničko obrazovanje
generacija Z
teorija planiranog ponašanja
SEM
MGA
Ključne riječi (engleski)
social entrepreneurial intentions
social entrepreneurship
entrepreneurship education
generation Z
Theory of planned behavior
SEM
MGA
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:148:612295
Datum promocije 2022
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 214
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-11-09 23:43:47