Naslov Utjecaj potražnje za glazbenim festivalima na ekonomske učinke turističke destinacije u Republici Hrvatskoj
Naslov (engleski) The influence of music festivals demand on tourism destination economic impacts in the Republic of Croatia
Autor Goran Belošević
Mentor Danijela Ferjanić Hodak (mentor)
Član povjerenstva Oliver Kesar (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Daniela Gračan (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Ekonomski fakultet (Katedra za turizam) Zagreb
Datum i država obrane 2023-10-30, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Trgovina i turizam
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 330 - Ekonomija. Ekonomska znanost
Sažetak Turizam iz godine u godinu na globalnoj razini bilježi rast međunarodnih turističkih dolazaka, a posljedično i prihoda od turizma. Takav konstantan rast turističkog prometa rezultirao je diversifikacijom turističkog proizvoda i nastankom specifičnih oblika turizma, protuteža sveopćem masovnom turizmu. Festivali elektroničke glazbe dio su manifestacijskog turizma koji pripada skupini specifičnih oblika turizma temeljenih pretežno na društvenim resursima, tj. manifestacijama, a postali su jedan od najuspješnijih oblika turističke ponude kod mlađe publike zbog činjenice da 1.5 milijardi ljudi diljem svijeta sluša elektroničku glazbu. Također, ljubitelji elektroničke glazbe imaju najveću sklonost odlasku na koncerte i festivale koji generiraju značajne ekonomske učinke na destinaciju u kojoj se održavaju. Pitanje koje je u fokusu disertacije je kako i u kojoj mjeri potražnja za festivalima elektroničke glazbe utječe na ekonomske učinke turističke destinacije u Republici Hrvatskoj.
Teorijski dio rada započinje pregledom specifičnih oblika turizma te njihovom klasifikacijom na resursnoj osnovi. Na temelju definicije specifičnih oblika turizma uvode se opće teorijske postavke manifestacijskog turizma, pojam i determinante turističke potražnje. Jedan od najvažnijih čimbenika turističke potražnje je motivacija posjetitelja. Razumijevanje motivacije izrazito je važno jer daje odgovor na pitanje zašto ljudi putuju. Analizom turističke potražnje i problematike definiranja i mjerenja ekonomskih učinaka festivala elektroničke glazbe kreirane su varijable korištene u primarnom istraživanju.
Primarno istraživanje provedeno je na uzorku posjetitelja Ultra Europe Music Festivala i Hideout Festivala koji su se održali 2022. godine u Hrvatskoj, a u fokusu primarnog istraživanja je analiza utjecaja potražnje za festivalima elektroničke glazbe na ekonomske učinke turističke destinacije u Republici Hrvatskoj. Rezultati provedenog istraživanja potvrđuju da se glavne promatrane varijable u strukturi potražnje za festivalima elektroničke glazbe statistički značajno razlikuju od varijabli u strukturi turističke potražnje u Hrvatskoj.
Suprotno od očekivanog, daljnjom je analizom utvrđeno da glazba ne predstavlja glavni motiv za uključivanje u turistička kretanja kod posjetitelja festivala elektroničke glazbe. Također, nije dokazano da postoji statistički značajna razlika u promatranim fizičkim ekonomskim učincima kod varijabli broj dolazaka i broj noćenja u destinaciji ovisno o tri promatrana vremenska razdoblja oko datuma održanog festivala elektroničke glazbe u Hrvatskoj. Međutim, rezultati istraživanja u pogledu financijskih ekonomskih učinaka su pokazali da organizacija festivala elektroničke glazbe generira značajne financijske ekonomske učinke u destinaciji.
Aplikativne spoznaje provedenog istraživanja, osim teorijskih, imaju i šire praktične implikacije koje su od ključne važnosti za donošenje strateških odluka, kako organizatora festivala elektroničke glazbe, tako i lokalne zajednice u destinaciji održavanja. Provedeno istraživanje dalo je odgovore na postavljena pitanja, ali i otvorilo prostor za daljnja istraživanja ove složene i do danas nedovoljno istražene problematike.
Sažetak (engleski) Tourism in recent years on a global level recorded growth of international tourist arrivals, and consequently the income from tourism activity. Such constant growth in tourist traffic resulted in the diversification of the tourist product and the emergence of special interest tourism. Electronic dance music festivals are part of event tourism which is a part of human based special interest tourism. Electronic dance music festivals have become one of the most successful forms of tourism among younger audiences due to the fact that 1.5 billion people worldwide listen to electronic dance music. Compared to other music genres, fans of electronic dance music have the biggest habit of going to concerts and festivals, while the organization of such festivals generates significant economic impacts on the destination. The question that is the focus of the dissertation is how and to what extent the tourism demand for electronic dance music festivals affects the economic impacts on a destination in the Republic of Croatia.
The theoretical part of the paper begins with an overview of special interest tourism forms and their classification based on resources. Based on the definition of special interest tourism, the general theoretical principles of event tourism (as a type of special interest tourism), the concept and determinants of tourism demand are introduced. One of the most important factors of tourism demand is the motivation of visitors. Understanding motivation is an essential part of tourist behavior because it answers the question of why people travel. By analyzing tourist demand and the problem of defining and measuring the effects of electronic dance music festivals, the variables used in the primary research were created.
The primary research was conducted on a sample of visitors at the Ultra Europe Music Festival and the Hideout Festival, which took place in year 2022. in Croatia. The focus of the primary research is the analysis of the influence of demand for electronic dance music festivals on the economic impacts on tourist destination in the Republic of Croatia. The results of the conducted research confirm that the main observed variables in the structure of demand for electronic dance music festivals are statistically significantly different from the variables in the structure of tourist demand in Croatia. The conclusions are particularly significant in the variables such as age, average daily consumption, country of origin and means of transport.
Contrary to expectations, further analysis revealed that music is not the main motive for participation in tourist activities among visitors at electronic dance music festivals. The factor analysis carried out on a sample of visitors concluded that motives associated with fun and dance are dominant and the most important motives for coming to the festival.
Also, it has not been proven that there is a statistically significant difference in the observed physical economic impacts of the total number of arrivals and overnight stays in the destination depending on the three observed time periods around the date of the electronic dance music festival held in Croatia. However, the results of the research regarding the financial economic impacts showed that the organization of the electronic dance music festival generates significant financial economic impacts in the destination.
The applied findings of the conducted research, in addition to theoretical ones, also have wider practical implications that are of key importance for making strategic decisions, both for the organizers of the electronic dance music festivals and for the local community in the destination. The conducted research has provided answers to many questions, but has also opened new opportunities for the future research in this complex, and to this date insufficiently researched field.
Ključne riječi
specifični oblici turizma
manifestacijski turizam
festivali elektroničke glazbe
turistička potražnja
ekonomski učinci turizma
Ključne riječi (engleski)
special interest tourism
event tourism
electronic dance music festivals
tourism demand
economic impacts of tourism
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:148:758647
Datum promocije 2023
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-11-06 12:05:20