Sažetak | Zalihe imaju više funkcija u tvrtki ili maloprodajnoj trgovini. Zalihe su zaštita poslovanja i
proizvodnje od utjecaja neizvjesnosti, a njihova je zadaća štetne učinke svesti na što nižu
razinu. Zalihe omogućuju ekonomičnu proizvodnju i nabavu te pokrivaju očekivane promjene
ponude ili potražnje.
Budući da su zalihe također jedan od glavnih izvora troškova poduzeća ili trgovine, cilj
upravljanja zalihama je smanjiti zalihe što je više moguće, ali istovremeno uvijek imati
dovoljno zaliha za zadovoljenje potreba kupaca, potrošača i korisnika. Zbog toga se
kontinuirano istražuju i otkrivaju nove metode i sustava upravljanja zalihama.
Dakle, zbog troškova vrlo je važna količina zaliha koje tvrtka ima. U slučaju velikih zaliha,
troškovi će se također povećati, zahtijevajući velika skladišta itd. S druge strane, u slučaju
premale zalihe, postoji rizik od nedostatka materijala ili sirovina potrebnih u proizvodnji, što
će povećati troškove. Tvrtka mora imati određenu količinu zaliha kako bi osigurala normalan
rad. U situacijama velikih zaliha, troškovi rastu. To znači da su obrtna sredstva vezana, potrebna
su velika skladišta i sl., dok s druge strane, u slučaju nedovoljnih zaliha, postoji opasnost od
prekida proizvodnje, što povećava troškove. Dakle, u smislu procesne mogućnosti i
prihvatljivosti, svrha zaliha je zaštititi poslovanje i proizvodnju u neizvjesnim uvjetima,
omogućiti ekonomičnu nabavu i proizvodnju, pokriti očekivane promjene u ponudi i potražnji
te omogućiti tijek materijala u unutar proizvodnog ili poslovnog sustava. Poduzeća teže da
postignu optimalnu zalihu koja će im omogućiti normalno odvijanje poslovnih procesa uz
angažiranje što manjih, odnosno optimalne količine financijskih sredstava. Nema generalnog
pravila koliko i koju robu bi pojedino poduzeće trebalo držati na zalihi. Kao što je već prethodno
spomenuto, zalihe utječu na troškove poduzeća pa prevelika količina materijala, robe i sirovina
na skladištu može utjecati na velike troškove držanja zaliha na skladištu. S druge strane, ukoliko
nema dovoljno materijala, sirovina i robe na skladištu, navedeno može utjecati na zastoje u
proizvodnji, nemogućnosti isporuke gotovih proizvoda na tržište, a to će značiti gubitak kupaca
i ostvarivanja profita. Optimalna količina zaliha je, kao što je već rečeno, ono što žele sva
poduzeća. Kako troškovi utječu na poslovni rezultat poduzeća, vrednovanje zaliha ima veliki
utjecaj na navedeno, a kao što je prethodno predstavljeno u radu. |