Naslov Upravljačka ekonomika državnog poduzeća primjenom digitalne transformacije
Naslov (engleski) Managerial economics of a state-owned enterprise using digital transformation
Autor Sara Čulo
Mentor Martina Sopta Ćorić (mentor)
Član povjerenstva Davor Labaš (član povjerenstva)
Član povjerenstva Mario Spremić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Ekonomski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2023-09-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Suvremeni uvjeti poslovanja u kakvima danas djeluju poduzeća sa sobom nose brojne promjene, a samim time i izazove za poduzeća kako bi se takvim promjenama prilagodili s ciljem opstanka na tržištu. Najvažnije promjene počinju se događati početkom procesa globalizacije, a nastavljaju se promjenama iz tradicionalne prema digitalnoj ekonomiji kroz proces digitalizacije. Samim time dolazi do razvoja ekonomije zasnovane na naprednoj tehnologiji te ekonomije koja više nije utemeljena isključivo na radu i kapitalu, već na znanju. Unazad nekoliko godina sve važnijim postaje i koncept društvene odgovornosti poduzeća, koji od istih zahtijeva promjenu u brojnim aspektima njihova djelovanja. Tako se zahtijeva održivost u ekološkom smislu, ispunjavanjem uvjeta u skladu s načelima „zelenog“ poslovanja. Koncept održivog poslovanja mijenja i društvenu i ekonomsku dimenziju, promjenom stava prema ostvarivanju profita, koji je i dalje primarni cilj poduzeća, ali ne pod cijenu određenih društvenih ciljeva. Uz sve navedene promjene u okruženju se javljaju i neočekivane krize kao što je pandemija COVID-19, koje dodatno stavljaju naglasak na važnost menadžmenta i načina njihova upravljanja i donošenja odluka.
Državna poduzeća specifična su zbog modela vlasništva, što utječe i okruženje u kojem djeluju, kao i na regulativu kojoj su podložni. Bez obzira što bi se poslovanje državnih poduzeća koja su prisutna na tržištu moglo analizirati na isti način kao i privatna poduzeća, državna poduzeća ipak su dužna ostvarivati šire društvene ciljeve od privatnih poduzeća i u tu svrhu često žrtvovati potencijalni profit poduzeća.
Poštanske usluge u većini država pružaju se od strane državnih poduzeća, što svakako utječe na način poslovanja i poslovne modele takvih poduzeća. Poštanski sektor nije izuzet od promjena s kojima se suočavaju suvremena poduzeća kao što su globalizacija, digitalizacija, pomak ka ekonomiji zasnovanoj na znanju te pojava koncepta društveno odgovornog poslovanja. Upravo prilagodba novim uvjetima i ostvarivanje pozitivnih poslovnih rezultata u istima predstavlja najveći izazov suvremenog menadžmenta. U poštanskom sektoru ključno je uočiti promjenu
trendova na tržištu poštanskih usluga te kroz investicije u proces digitalne transformacije svoje procese i usluge prilagoditi novim zahtjevima korisnika i okruženja u kojem djeluju. Upravo se u tome pronalazi uloga upravljačke ekonomike, koja treba predvidjeti i identificirati promjene i pružiti menadžmentu alate za upravljanje promjenama i izazovima u okruženju.
Sažetak (engleski) The modern business conditions in which companies operate today face them with numerous changes that come along with challenges for companies to adapt to such changes in order to survive on the market. The most important changes begin to occur at the beginning of the globalization
process, and continue with the changes from the traditional to the digital economy through the digitalization process. This alone leads to the development of an economy based on advanced technology and an economy that is no longer based solely on labor and capital, but on knowledge.Over the past few years, the concept of corporate social responsibility has become more and more important, requiring changes in numerous aspects of their activities. Thus, sustainability is required
in an ecological sense, by fulfilling conditions in accordance with the principles of "green" business. The concept of sustainable business changes both the social and economic dimensions, by changing the attitude towards making a profit, which is still the primary goal of the company, but not at the cost of certain social goals. In addition to all the aforementioned changes in the environment, unexpected crises such as the COVID-19 pandemic also occur, which further emphasize the importance of management and the way they manage those situations and make
decisions.
State-owned enterprises are specific due to their ownership model, which affects the environment in which they operate, as well as the regulation to which they are subject. Regardless of the fact that the operations of state-owned enterprises present on the market could be analyzed in the same way as private enterprises, state-owned enterprises are still obliged to achieve broader social goals than private enterprises and for this purpose often sacrifice the company's potential profit.
Postal services in most countries are provided by state-owned enterprises, which certainly affects the way of doing business and the business models of such enterprises. The postal sector is not exempt from the changes faced by modern companies, such as globalization, digitization, the shift to a knowledge-based economy, and the emergence of the concept of socially responsible business. Adapting to new conditions and achieving positive business results in those is the biggest challenge of modern management. In the postal sector, it is crucial to observe the changing trends in the postal services market and, through investments in the process of digital transformation, adapt all processes and services to the new demands of users and the environment in which they operate. It is precisely in this that the role of managerial economics is found, which should anticipate and identify changes and provide management with tools for managing changes and challenges in the environment.
Ključne riječi
državno poduzeće
digitalna transformacija
poslovanje
upravljanje
poštanske usluge
Ključne riječi (engleski)
state-owned enterprise
digital transformation
business
management
postal services
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:148:997605
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ekonomije (mag.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-09-18 06:47:22