Sažetak | Pranje novca predstavlja pojam koji nije jednostavno definirati, ali pod pranjem novca se općenito podrazumijeva uzimanje novca iz ilegalnih tokova i plasiranje u investicije u kojima se ne izlaže nikakvim ilegalnim aktivnostima. Pranje novca se najčešće odvije u tri faze: faza polaganja, faza prikrivanja te faza integracije. Cilj faze polaganja je ubacivanje ilegalnih sredstava u legalne financijske tokove, cilj faze prikrivanja je prikrivanje veze između novca i kriminalne aktivnosti od koje potiče dok je cilj faze integracije uključiti novac koji je stečen na ilegalan način u legalni financijski sustav. Financiranjem terorizma se smatra pružanjem financijske potpore teroristima ili onima koji planiraju, potiču ili su uključeni u terorističke aktivnosti. Sustav sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma je uređen međunarodnim i nacionalnim zakonodavstvom te Europskim direktivama. U Republici Hrvatskoj, na pranje novca i financiranje terorizma se odnosi Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma te Kazneni zakon. Obveznici ovih zakona su svrstani u 16 skupina, a jedna od njih je skupina pravnih i fizičkih osoba koje obavljaju poslove profesionalnih djelatnosti u koje su uključene fizičke i pravne osobe koje obavljaju računovodstvene usluge. Sustav za sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma čine: tijela prevencije (obveznici), Ured za sprječavanje pranja novca, nadzorna tijela, tijela kaznenog progona i pravosuđe. Međunarodne institucije i grupe koje se bave problemom pranja novca i financiranja terorizma su: FATF, MONEYVAL i CDCT. Prema FATF smjernicama svaka zemlja bi trebala provoditi nacionalnu procjenu rizika od pranja novca i financiranja terorizma. Nacionalna procjena rizika od pranja novca i financiranja terorizma predstavljaju statističke obrađene podatke državnih tijela, gdje je i sveobuhvatna kvalitativna analiza pribavljene imovinske koristi ostvarene kaznenim djelima uključivala i dodatne podatke što uključuje izvješća međunarodnih organizacija, provedene sociološko-ekonomske analize i istraživanja, podatke iz pojedinih predmeta, znanstvene radove te empirijska saznanja osoba koje u svom poslu otkrivaju, analiziraju ili procesuiraju kažnjiva ponašanja građana i poslovnih subjekata. Nacionalne procjene prikazuju ranjivost DNFBP sektora u koji pripadaju fizičke i pravne osobe koje obavljaju računovodstvene usluge i usluge poreznog savjetovanja. Sukladno podacima, profil sektora vanjskih računovođa je procijenjen kao „srednje rizičan“. Obveze koje imaju računovođe u području sprječavanja pranja novca i financiranja terorizma podijeljene su u četiri kategorije prema smjernicama Financijskog inspektorata: interni sustav sprječavanja i otkrivanja pranja novca i financiranja terorizma, dubinska analiza stranke, stalno praćenje i obavješćivanje te čuvanje podataka i evidencija. Poveznica između korporativnog upravljanja i korporativnog kriminala proizlazi upravo iz „sive zone“ tumačenja transakcije kao formalno legalne. U te svrhe se mogu koristiti i profesionalni perači novca koji će kroz treću fazu pranja novca ilegalne transakcije učiniti pravno valjanim. Računovodstvo je uvijek primjenjivalo modele procjene koji su dovodili do fleksibilnosti u računovodstvenim modelima, što je dovelo do pojma kreativnog računovodstva. Forenzično računovodstvo se javlja s pojavom nepoštivanja zakonske regulative, neprofesionalizma i ne etičnosti poslovanja te je suprotnost kreativnom računovodstvu. Forenzično računovodstvo predstavlja posebnu vrstu financijskog znanja čiji je cilj otkrivanje i sprječavanje prijevara. Metode detekcije prijevara forenzičnog računovodstva su: Benfordov model, Data Mining, analitičke procedure i Red Flags. |
Sažetak (engleski) | Money laundering is a term that is defficult to define, but money laundering generally means taking money from illegal flows and placing it in investments where it is not exposed to any illegal activities. Money laundering usually takes place in three phases: deposit phase, concealment phase and integration phase. The objective of the deposit phase is to insert illegal funds into legal financial flows, the objective of the concealment ohase is to conceal the connection phase is to conceal the conncection between the money and the criminal activity from which it originates, while the objective of the integration phase is to inlude money that was acquired illegally in the legal financial system. Financing of terrorism is considered to be the provision of financial support to terrorists or those who plan, encourage or are involved in terrorist activities. The system of preventing money laundering and terrorist financing is regulated by international and national legislation and European directives. In the Republic of Croatia, the Law on Prevention of Money Laundering and the Criminal Code refer to money laundering and terrorist financing. Obligers of these laws are classified into 16 groups, and one of them is a group of legal and natural persons who perform professional activities, including natural and legal persons who perform accounting services. The system fot the prevention of money laundering and terrorist financing consists of: prevention bodies (obligators), the Office for the Prevention of Money Laundering, supervisory bodies, criminal prosecution bodies and the judiciary. International institutions and groups dealing with the problem of money laundering and terrorist financing are: FATF, MONEYVAL and CDCT. According to the FATF guidelindes, each country should conduct a national risk assessment of money laundering and terrorist financing. The national assessment of the risk of money laundering and financing of terrorism is represented by statistically processed dana of state bodies, where a comprehensive qualitative analysis of the property benefits obtained through criminal acts also included reports of international organizations, conducted sociological-economic analyzes and research, dana from individual cases, scientific works and empirical knowledge of persons who in their work discover, analyze or prosecute criminal behavior of citizens and business entities. National assessments show the vulnerability of the DNFBP sector, which includes natural and legal persons who perform accounting and tax consulting services. According to the data, the profile od the sector of external accountants was assessed as „medium risk“. Obligations of accountants in the fiels of prevention of money laundering and financing of terrorism are divided into four categories according to the guidelines of the Financial Inspectorate: internal system of prevention and detection of money laundering and financing of terrorism, in-depth analysis of the party, constant monitoring and notification, and storage of data and records. The link between corporate governance and corporate crime stems precisely from the „gray zone“ of interpreting the transaction as formally legal. Professional money launderers can also be used for these purposes, who will mae illegal transactions legally valid through the third stage of money laundering. Accounting has alwys applied valuation models that led to flexibility in accounting models, which led to the notion of creative accounting. Forensic accounting represents a special type of financial knowledge whose goal is to detect and prevent fraud. Forensic accounting fraud detection methods are: Benford's model, Data Mining, analytical procedures and Red Flags. |