Naslov Percipirana inflacija u Hrvatskoj
Naslov (engleski) Perceived inflation in Croatia
Autor Magdalena Žalac Dumančić
Mentor Martina Solenički (mentor)
Član povjerenstva Marijana Ivanov (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Gordana Kordić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Ekonomski fakultet (Katedra za financije) Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Financije
Sažetak Inflacija je oduvijek tema koja se nalazi u fokusu medija i šire javnosti. U ekonomiji slobodnog tržišta cijene proizvoda i usluga nisu konstantne, već se kontinuirano mijenjaju. Neki proizvodi postaju skuplji, dok drugi postaju jeftiniji. Stoga je predmet ovog diplomskog rada istražiti način na koji građani Hrvatske percipiraju inflaciju, odnosno kako doživljavaju rast cijena i kako to utječe na njihovo ponašanje. Ciljevi ovog diplomskog rada su analizirati uzroke inflacije u različitim razdobljima gospodarskog razvoja Hrvatske, identificirati čimbenike koji utječu na percipiranu inflaciju, analizirati učinke percipirane inflacije na ponašanje potrošača te temeljem provedenog istraživanja analizirati percepciju hrvatskih građana o inflaciji kako bi se utvrdile razlike između percipirane i stvarne inflacije. Za potrebe diplomskog rada provedeno je anketno istraživanje na namjernom prigodnom uzorku od 315 ispitanika, građana Hrvatske. Istraživanje je provedeno online putem anketnog upitnika koji je izrađen pomoću Google obrasca. Dobiveni rezultati pokazali su da unatoč dobroj informiranosti i educiranosti ispitanika o osnovnim ekonomskim pojmovima vezanim uz inflaciju, ispitanici percipiraju inflaciju većom nego što ona u stvarnosti je. Gotovo svi ispitanici smatraju da je uvođenje eura kao nove valute utjecalo na povećanje inflacije. Također, smatraju da velik utjecaj na inflaciju imaju globalni događaji, a ponajviše političke i ekonomske krize. Kao najbolje rješenje za smanjenje inflacije ističu privremenu kontrolu cijena te unaprjeđenje tržišne konkurencije. Niz je različitih razloga zbog kojih inflacija utječe na ponašanje potrošača i njihovu percepciju, što posljedično djeluje na njihovu subjektivnost pri donošenju stavova o inflaciji. Rezultati istraživanja mogu doprinijeti boljem razumijevanju percepcije inflacije i ponašanja potrošača, to jest otkrivanju razlika između potrošačkih predodžbi i stvarnosti.
Sažetak (engleski) Inflation has always been a topic that is in the focus of the media and the wider public. In a free market economy, the prices of goods and services are not constant but continuously changing. Some products become more expensive, while others become cheaper. Therefore, the purpose of this thesis is to explore how Croatian citizens perceive inflation, how they experience price increases, and how it affects their behavior. The goals of this thesis are to analyze the causes of inflation during different periods of Croatia's economic development, identify the factors that influence perceived inflation, analyze the effects of perceived inflation on consumer behavior, and based on the research conducted, analyze Croatian citizens' perception of inflation to determine the differences between perceived and actual inflation. For the purposes of this thesis, a survey was conducted on a purposive sample of 315 Croatian citizens. The research was carried out online through a questionnaire created using Google Forms. The results showed that, despite respondents being well-informed and educated about basic economic concepts related to inflation, they perceive inflation to be higher than it actually is. Almost all respondents believe that the introduction of the euro as the new currency has contributed to the rise in inflation. They also feel that global events, especially political and economic crises, have a significant impact on inflation. As the best solution for reducing inflation, respondents highlight temporary price controls and improvements in market competition. There are various reasons why inflation influences consumer behavior and their perceptions, which in turn affects their subjectivity when forming opinions about inflation. The results of the research can contribute to a better understanding of inflation perception and consumer behavior, specifically uncovering the differences between consumer perceptions and reality.
Ključne riječi
inflacija
percipirana inflacija
ponašanje potrošača
Hrvatska
Ključne riječi (engleski)
inflation
perceived inflation
consumer behavior
Croatia
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:148:035175
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar ekonomije/sveučilišna magistra ekonomije (univ. mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup svim korisnicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja RH
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2024-09-30 10:34:05