Sažetak | Ovaj diplomski rad analizira determinante cijene usluge prijevoza autobusnog operatera FlixBus koristeći panel analizu. U teorijskom dijelu rada objašnjeni su koncepti određivanja cijena u autobusnoj industriji, pri čemu su razmotrene različite strategije formiranja cijena, uključujući dinamičko određivanje cijena, sezonalnost, utjecaj konkurencije te infrastrukturne i regulativne faktore. Poseban naglasak stavljen je na tržišne prilike i izazove autobusne industrije u Europi i Hrvatskoj, uz analizu poslovnog modela FlixBus operatera koji se ističe inovativnim digitalnim pristupom i fleksibilnim tarifnim sustavima. Empirijski dio rada koristi panel analizu kao metodološki okvir za procjenu utjecaja različitih faktora na cijene prijevoza. Primijenjeni su različiti modeli panel analize, uključujući združeni model, model s fiksnim efektima, model sa slučajnim efektima i model s dvostrukim efektima kako bi se utvrdila njihova prikladnost i prediktivna snaga. Dijagnostički testovi, poput Hausmanovog testa, Breusch-Paganovog testa i Woodridgeovog testa, korišteni su za provjeru valjanosti modela i prisutnosti potencijalnih problema poput heteroskedastičnosti i autokorelacije. Rezultati analize ukazuju na značajnu ulogu sezonskih varijacija, troškova goriva i konkurentskog pritiska u formiranju cijena FlixBus usluga. Utvrđeno je da su cijene najviše tijekom turističke sezone kada potražnja doseže vrhunac, dok su u manje prometnim razdobljima cijene značajno niže. Nadalje, analiza potvrđuje da promjene cijena goriva izravno utječu na troškove poslovanja što rezultira korekcijama cijena prijevoznih usluga. Ključni nalazi sugeriraju da su dinamičko određivanje cijena, fleksibilnost u prilagodbi sezonskim promjenama i optimizacija troškovne strukture ključni faktori održivosti poslovnog modela autobusnih operatera poput FlixBus-a. Također, rezultati impliciraju potrebu za boljom integracijom javnog i privatnog prijevoza te potencijalnim regulatornim reformama koje bi omogućile stabilniji okvir za dugoročno planiranje cijena prijevoza. Ovi nalazi otvaraju prostor za buduća istraživanja u području prometne ekonomije, posebno u kontekstu digitalne transformacije i primjene naprednih analitičkih metoda u predviđanju tržišnih trendova u autobusnom prijevozu. |
Sažetak (engleski) | This thesis analyzes the determinants of the price of the bus operator FlixBus using panel analysis. The theoretical part of the paper explains the concepts of pricing in the bus industry, considering different pricing strategies, including dynamic pricing, seasonality, the impact of competition, and infrastructure and regulatory factors. Special emphasis is placed on market opportunities and challenges of the bus industry in Europe and Croatia, along with an analysis of the business model of the FlixBus operator, which stands out with its innovative digital approach and flexible tariff systems. The empirical part of the paper uses panel analysis as a methodological framework for assessing the impact of various factors on transport prices. Different panel analysis models were applied, including a pooled model, a fixed-effects model, a random-effects model, and a dual-effects model, to determine their suitability and predictive power. Diagnostic tests, such as the Hausman test, the Breusch-Pagan test, and the Woodridge test, were used to check the validity of the model and the presence of potential problems such as heteroscedasticity and autocorrelation. The results of the analysis indicate a significant role of seasonal variations, fuel costs and competitive pressure in the pricing of FlixBus services. It was found that prices are highest during the tourist season, when demand peaks, while prices are significantly lower in less busy periods. Furthermore, the analysis confirms that changes in fuel prices directly affect operating costs, which results in price adjustments for transport services. Key findings suggest that dynamic pricing, flexibility in adapting to seasonal changes and cost structure optimization are key factors in the sustainability of the business model of bus operators such as FlixBus. The results also imply the need for better integration of public and private transport and potential regulatory reforms that would enable a more stable framework for long-term planning of transport prices. These findings open up space for future research in the field of transport economics, especially in the context of digital transformation and the application of advanced analytical methods in predicting market trends in bus transport. |