Naslov UTJECAJ INTRINZIČNE MOTIVACIJE I VRSTE PODUZETNIKA-MENADŽERA NA FINANCIJSKU USPJEŠNOST PODUZEĆA
Naslov (engleski) INFLUENCE OF INTRINSIC MOTIVATION AND TYPES OF ENTREPRENEUR-MANAGER ON THE COMPANY’S FINANCIAL PERFORMANCE
Autor Hrvoje Matešić
Mentor Nina Pološki Vokić (mentor) MBZ: 226003
Član povjerenstva Marina Dabić (predsjednik povjerenstva) MBZ: 220704
Član povjerenstva Zvonimir Galić (član povjerenstva) MBZ: 276995
Član povjerenstva Nina Pološki Vokić (član povjerenstva) MBZ: 226003
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Ekonomski fakultet (Katedra za organizaciju i management) Zagreb
Datum i država obrane 2021-12-17, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 330 - Ekonomija. Ekonomska znanost
Sažetak Motivacija je apstraktni pojam kojim je moguće objasniti smjer ponašanja, odnosno zašto se u danim situacijama ili okolnostima ljudi ponašaju na određene načine, pri čemu biraju aktivnosti koje ih dovode bliže cilju, a izbjegavaju one koje mogu imati nepoželjne posljedice. Motivi kao takvi su jedinstveno osobno iskustvo, iz čega proizlazi važnost njihova proučavanja. Prema McClellandovoj teoriji stečenih potreba razlikuju se tri potrebe: potreba za postignućem, potreba za povezanošću i potreba za moći. Cilj je ovog rada utvrditi tipove poduzetnika-menadžera s obzirom na razvijenost njihove potrebe za postignućem, potrebe za povezanošću i potrebe za moći te utvrditi posreduje li intrinzična motivacija poduzetnika-menadžera u ostvarenju financijskog uspjeha poduzeća. U istraživanju je sudjelovalo 178 poduzetnika-menadžera, vlasnika mikro, malih i srednjih poduzeća koja glavninu prihoda ostvaruju iz djelatnosti računalnog programiranja i registrirana su u Republici Hrvatskoj. U istraživanju su za ispitivanje korištene Objedinjena skala motiva i Multidimenzionalna skala profesionalne motivacije, dok je za mjerenje financijske uspješnosti poduzeća korišten modificirani indeks financijske uspješnosti (MIFU). Rezultati su pokazali da postoje različiti tipovi/podtipovi poduzetnika-menadžera, te da ih je moguće razlikovati prema dominantnoj potrebi i izraženosti pojedine potrebe. Od tri tipa poduzetnika-menadžera, najzastupljeniji su bili poduzetnici-menadžeri tipa 1 (oni koji imaju dominantnu potrebu za postignućem). Rezultati nisu pružili dokaze o većoj financijskoj uspješnosti poduzeća kojima upravljaju poduzetnici-menadžeri tipa 1 u odnosu na ostale tipove (tip 2 – dominantna potreba za povezanošću i tip 3 – dominantna potreba za moć). Međutim, dodatnom podjelom poduzetnika-menadžera tipa 1 na podtipove dobiveno je da su poduzeća kojima upravljaju poduzetnici-menadžeri podtipa 1b (dominantna potreba za postignućem i potreba za moći veća od potrebe za povezanošću) bila značajno financijski uspješnija (imala višu MIFU vrijednost) od ostalih poduzeća. Regresijska analiza je pokazala da su i intrinzična i ekstrinzična motivacija povezane s financijskom uspješnošću poduzeća, ali intrinzična motivacija ima veći samostalni doprinos u objašnjenju te uspješnosti. Nije potvrđen medijacijski učinak intrinzične motivacije u odnosu tipa poduzetnika-menadžera i financijskog uspjeha poduzeća. Kada je analiza provedena na način da je tip 1 poduzetnika-menadžera podijeljen u dva podtipa, dobiveno je da je pripadnost podtipu 1b značajan prediktor MIFU vrijednosti poduzeća. Dodavanjem intrinzične motivacije, u drugom koraku analize, dobiveno je određeno smanjenje beta pondera prediktora pripadnosti podtipu 1b, ali je ta promjena bila vrlo mala. Može se zaključiti da je intrinzična motivacija poduzetnika-menadžera prediktor MIFU vrijednosti poduzeća, neovisno o tome kojem tipu poduzetnik-menadžer pripada. Ispitivanje odnosa motivacije poduzetnika-menadžera i financijske uspješnosti poslovanja poduzeća kojima upravljaju, pri čemu se poduzetnici-menadžeri svrstavaju u tipove/podtipove, dosad nije provedeno u Republici Hrvatskoj, stoga ovaj rad daje osnove za provođenje daljnjih empirijskih istraživanja ove teme.
Sažetak (engleski) Motivation is an abstract concept that can be used for explaining the direction of human behaviour, or why in given situations or circumstances people behave in certain ways, choosing activities that bring them closer to their aim, or avoid those activities that may have undesirable consequences. Human motives represent a unique personal experience and that is why it is important to study them. According to McClelland's theory of needs, three needs are differentiated: the need for achievement, the need for affiliation and the need for power. The aim of this paper is to determine the types of entrepreneur-manager according to development of their need for achievement, need for affiliation and need for power, and to determine whether the intrinsic motivation of entrepreneurs-managers mediates in financial success of the company. The study included 178 entrepreneurs-managers, owners of micro, small and medium company, which generate most of their income from computer programming activities and are registered in the Republic of Croatia. The Unified Motives Scale and The Multidimensional Professional Motivation Scale were used in the study, while the Modified index of financial success (MIFU) was used to measure the financial performance of a company. The results showed that there are different types/subtypes of entrepreneurs-managers, and that they can be differentiated depending on their dominant need and order of intensity of other needs. From three types of entrepreneurs-managers, most frequent were those of type 1 (with dominant need for achievement). The results did not provide evidence of higher financial performance of companies led by type 1 entrepreneurs-managers compared to other types (type 2 – dominant need for affiliation and type 3 - dominant need for power). However, the additional classification of entrepreneurs-managers of type 1 into subtypes showed that companies led by entrepreneurs-managers of subtype 1b (dominant need for achievement and need for power greater than the need for affiliation) were significantly more financially successful (had a higher MIFU value) than other companies. Regression analysis showed that intrinsic and extrinsic motivation are related to the financial performance of the company, with intrinsic motivation having a greater independent contribution to explaining that performance. The mediating effect of intrinsic motivation in the relationship between the type of entrepreneur-manager and the financial success of the enterprise has not been confirmed. When the analysis was conducted in such a way that type 1 entrepreneur-manager was divided into two subtypes, it was found that belonging to subtype 1b is a significant predictor of MIFU value of the company. By adding intrinsic motivation, in the second step of the analysis, a certain reduction in the beta weight of the subtype 1b predictor was obtained, but this change was very small. It can be concluded that the intrinsic motivation of the entrepreneur-manager is a predictor of the MIFU value of the company, regardless of what type the entrepreneur-manager belongs to. The impact of entrepreneur-manager motivation on financial performance of the company they lead, where entrepreneurs-managers are classified into different types/subtypes, has not been researched in the Republic of Croatia, so this paper opens the possibility for further empirical research of the topic.
Ključne riječi
Poduzetnik-menadžer
intrinzična motivacija
ekstrinzična motivacija
potreba za postignućem
potreba za povezanošću
potreba za moći
financijska uspješnost poduzeća
Ključne riječi (engleski)
Entrepreneur-manager
intrinsic motivation
extrinsic motivation
need for achievement
need for affiliation
need for power
financial success of the company
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:148:658587
Datum promocije 2022
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr. sc.)
Vrsta resursa Tekst
Opseg 192 stranice
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-02-11 10:14:53