Sažetak | Od brojnih definicija strateških saveza ističu se zajedničke, ključne riječi, a to su
partnerstvo, suradnja, sporazum, zajednički ciljevi, dogovor i slično. Te ključne riječi
upućuju na samu bit strateških saveza. Poduzeća u strateškim savezima ujedninjuju
svoje snage, znanja i vještine uz određene uvjete. Cilj suradnje je postizanje
postavljenih ciljeva, i naravno obostrana korist. Saveze možemo promatrati kao
dugoročne investicije. Poanta je da se uloženo vrijeme, trud, financijska sredstva,
podučavanje i ostalo vrati na način koji će „obogatiti“ svakog partnera. Poduzeće
ulazi u strateške saveze s drugima da bi njihova umijeća i snagu iskoristilo u izgradnji
vlastitih konkurentskih strategija. Mogu biti jednostavni, s dva partnera koja dijele
tehnološke i/ili marketinške resurse, ali i jako složeni s mnoštvom poduzeća iz
različitih zemalja. Bez obzira na oblik ugovornog odnosa koji ga povezuje s
partnerom, važan element je upravo neovisnost svakog partnera. Savezi se mogu
osnivati s raznim sudionicima tržišne utakmice. Saveze osnivaju kompanije koje su iz
iste ili različite kompanije. Partneri u savezu mogu biti konkurenti u drugom poslu. Cilj
saveza je jačanje vlastite konkurentske pozicije. Svako poduzeće mora posjedovati
resurse koje partneri ne mogu razviti samostalno. Vrijednost stvorena korištenjem
zajedničkih resursa mora biti veća od zbroja vrijednosti koje bi poduzeća dobila da su
ti resursi korišteni odvojeno. Prednosti strateških saveza su brojne. Primjerice, ulazak
na strano tržište, stjecanje kredibiliteta za nova i nepoznata poduzeća, ekonomija
obujma, stjecanje upravljačkih vještina, stjecanje marketinških vještina, smanjenje
troškova, podjela rizika. Unatoč brojnim prednostima, ne smije se zanemariti i velik
postotak neuspjeha strateških saveza. Velika kulturna razlika između partnera,
nerealna očekivanja, skrivene namjere, pogrešan izbor partnera, promjena stanja na
tržištu mogu uzrokovati raskid saveza. Nužna je zajednička suradnja koja će u
konačnici dovesti do ostvarenja ciljeva. Ako nema povjerenja, komunikacije, truda i
upornosti sve pada u vodu. Iz tog razloga bitno je izabrati primjerenog partnera,
izgraditi povjerenje, ispunjavati dogovorene uvjete i truditi se kako bi svi sudionici
saveza ostvarili zacrtane ciljeve. |